Guide Michelin Nordic 2016

Onsdagen den 24 februari släpps den första upplagan av Guide Michelin Nordic. Till skillnad mot förra årets nordiska guide kommer årets upplaga bedöma restauranger utanför Stockholm, Göteborg och Malmö. Exakt hur omfattande guiden är vet jag inte men jag har svårt att tro att den täcker Sverige lika väl som White Guide. Inspektörerna borde dock i alla fall ha varit på restauranger som Daniel Berlin, Fäviken och PM & Vänner.

Jag har ännu inte hört några rykten. Det enda jag har hört egentligen är att Michelin inte ska ha besökt på Fäviken. En uppgift som jag antar kommer från någon på Fäviken. Guide Michelin påstår dock själva att de har varit där flera gånger så jag antar att Fäviken finns med i Guiden.

Michelin kommer tyvärr inte att hålla någon presskonferens eller event i Stockholm i år. Däremot håller man en presskonferens i Köpenhamn på onsdag kl 10. Presskonferensen sänds live på nätet. Huruvida val av stad kan ses som en indikation på att en dansk restaurang blir först med tre stjärnor i Norden är svårt att sia om. Michelin har de två senaste åren hållit event i Stockholm utan att det skedde några större förändringar på stjärnfronten. René Redzepi borde dessutom vara i Australien vid tiden för presskonferensen.

Att gissa hur stjärnfördelningen kommer att se ut är såklart ingen lätt uppgift – Michelins bedömningar ter sig inte alltid särskilt logiska – men jag ger mig ändå på ett försök. Dessvärre blir denna post något stockholmscentrerad. Men det är svårt att ha en uppfattning om restauranger jag inte har besökt

Tre stjärnor

Fäviken – Det är få restauranger som så väl motsvarar definitionen av tre stjärnor; värd en resa. Helhetsupplevelsen är svårslagen. Stjärnor delas dock inte ut för helhetsupplevelsen utan endast för maten. För service och komfort betygssätts restauranger med symboler i form av knivar och gafflar. Min middag för ganska precis ett år sedan var verkligen fantastisk men ser man strikt till maten är jag – givet aktuella bedömningar av t.ex. Gastrologik, Esperanto och Frantzén – inte övertygad om att Fäviken får tre stjärnor. Mycket talar dock för att Michelin tycker att Fäviken är riktigt, riktigt bra. De har själva i en tweet uppgett att de har besökt Fäviken flera gånger. Jag har svårt att se att de skulle göra flera återbesök om de ansåg att det bara var värt en stjärna.

Två stjärnor

Daniel Berlin Krog – Daniel Berlin Krog är en av mina absoluta favoritrestauranger. Han har en egen stil och levererar kontinuerligt på en mycket hög nivå. Förmodligen är Daniel Berlin det namn som kommer att väcka störst intresse i matvärlden de kommande åren. Han rankas redan väldigt högt på OAD:s lista över Europas bästa restauranger. Jag är dock inte helt övertygad om att Guide Michelin – som kan upplevas något konservativ – ser storheten i Daniels mat. Det skulle mycket väl kunna stanna vid en stjärna.

Frantzén – Jag har faktiskt inte varit på Frantzén på några år så denna gissning är inte värd särskilt mycket. Mitt senaste besök var enormt bra och på bilder ser det ut som att de kontinuerligt blir bättre och bättre men jag är rädd att de strävar för mycket efter den tredje stjärnan.

Gastrologik – Enligt min mening är Gastrologik Sveriges främsta restaurang. De har en sällsynt förmåga att kontinuerligt skapa nya rätter på högsta nivå. Råvarukvaliteten är vidare alltid på en mycket, mycket hög. Lägg till detta intressanta och innovativa kombinationer som alltid är goda.

Esperanto – Jag har under flera år tyckt att Esperanto borde uppgraderas till tvåstjärnig nivå. Jag har lika många gånger haft fel men nu borde det vara dags…

Oaxen Krog – Oaxen lär sannolikt behålla sin andra stjärna även fast jag inte förstår varför.

En stjärna

Bobergs Matsal – Det känns som att Guide Michelin borde gilla Bobergs Matsal. Maten är tämligen klassisk med vackra uppläggningar och genomgående välbalanserade smaker. Även om maten inte är särskilt intressant eller innovativ – men det behöver det inte heller alltid vara – tycker jag att det är klart bra. Bättre än vissa enstjärniga krogar på kontintenten. Nu skulle jag inte vilja säga att Bobergs håller samma nivå som Gastrologik och Esperanto men de borde som framgår ovan ha två stjärnor (åtminstone). Bobergs håller dock ungefär samma nivå som Operakällaren.

Ekstedt – Med ny köksmästare och delvis ny stil på maten är det långt ifrån säkert att Ekstedt behåller sin stjärna. Enligt min mening bör de dock absolut stå kvar på enstjärnig nivå. Jag tycker nämligen att maten nu är bättre än när Gustav Otterberg var köksmästare. Maten är nu lättare och elegantare än tidigare. Man kan se influenserna från Esperanto men jag tycker ändå att de har en egen stil. Om de fortsätter att jobba på samma sätt finns det potential för en andra stjärna.

Mathias Dahlgren Matsalen – Detta är också en gissning som inte har någon grund i ett besök den senaste tiden (det är nog fem år sedan jag var där). Jag har dock inte hört något positivt om Matsalen på väldigt länge.

Mathias Dahlgren Matbaren – Även om Matsalen skulle förlora en stjärna borde Matbaren behålla sin.

Omakase Köttslöjd – Det senaste årets mest intressanta och innovativa nyöppning. Det är dock väldigt svårt att försöka sig på en gissning om vad Michelin tycker om Omakase.

Operakällaren – Jag har varken hört något positivt eller negativt om Operakällaren men den lär sannolikt behålla sin stjärna.

Volt – Volt fick välförtjänt sin stjärna förra året. De borde behålla den i år.

Hozé – Sedan jag besökte Hozé i somras har han höjt priset och introducerat en meny med dyrare råvaror som tryffel och kaviar. Hur den nya menyn står sig mot den gamla vet jag inte men det som serverades i somras var värt en stjärna.

Vollmers – Vollmers siktar på två stjärnor men jag tror inte att de når dit redan i år.

Leave a comment