Guide Michelin Nordic Cities 2015

Nästa vecka, torsdagen den 26 februari, släpps den första riktiga upplagan av Guide Michelin Nordic Cities. Det är fortfarande oklart vilka städer som kommer att finnas i guiden men beträffande Sverige verkar det som att endast Stockholm, Göteborg och Malmö är med. För svensk del är det såklart tråkigt eftersom två av landets absolut bästa restauranger Fäviken Magasinet och Daniel Berlin inte kommer att få de stjärnor som de är värda. Det är dessutom två restauranger som verkligen är värda en resa; Guide Michelins definition av tre stjärnor.

Att Michelin nu ger ut en guide över de nordiska länderna har av naturliga skäl gett upphov till många spekulationer om att det kommer att regna stjärnor över Norden och att vi äntligen får en trestjärnig restaurang i Sverige. Jag är dock inte så säker på att det kommer att bli så många fler stjärnor till Sverige eller en trestjärna. Även förra året trodde många på ett stjärnregn eftersom presskonferensen för lanseringen av förra årets guide hölls i Stockholm. Då blev det emellertid inte mer än två nya enstjärniga restauranger. Mot många nya stjärnor talar vidare att Michelin inte har delat ut särskilt många nya stjärnor i 2015 års upplagor av de europeiska guiderna. I Europa har vi t.ex. endast fått en ny trestjärniga restaurang i form av La Bouitte i Frankrike. (Ledoyen, som sedan sommaren 2014 leds av Yannick Alleno, behöll sina tre stjärnor.)

Av de svenska restauranger som kommer att få eller eller kan ha en chans på en stjärna har jag varit på följande: Daniel Berlin (x3), Djuret (x2), Esperanto, Fäviken, Gastrologik (x2), Lilla Ego (x4), Mathias Dahlgren Matbaren, Oaxen Krog, Operakällaren, Volt. Dessvärre har jag inte varit i Göteborg eller Malmö (bortsett från ett gästspel på Vollmers). Bilder från samtliga middagar finns på min Flickr-sida.

Enligt min mening presterar Fäviken, Daniel Berlin och Gastrologik alla på trestjärnig nivå. De två senare har jag besökt flera gånger de senaste åren och vet att de ständigt håller en mycket hög nivå. Fäviken bjuder på en upplevelse som extremt få kan matcha. I höstas åt jag en mycket bra middag på Esperanto som definitivt höll tvåstjärnig nivå. Operakällaren borde behålla sin stjärna. Det kommer även Oaxen att göra även om jag inte tycker att dess mat är tillräckligt bra för det. Djuret tog i höstas ett steg uppåt i samband med att de de förändrade sitt menyupplägg. Maten är nu definitivt på enstjärnig nivå. Jag tror dock tyvärr inte att de kommer att få en stjärna. Pubologi ligger sannolikt närmare till hands. Lilla Ego lagar vansinnigt god mat på en hög och jämn nivå som motiverar en stjärna men jag är tveksam till om Michelin håller med mid. Då tror jag att Volt ligger bättre till hos de franska inspektörerna. Den middag jag åt på Volt i december var helt klart på samma nivå som många enstjärniga restauranger. Mathias Dahlgren Matbaren är en given stjärna.

Så här tror jag att det kommer att gå i Stockholm. Jag har dessvärre inte varit i Malmö eller Göteborg det senaste året och har därför ingen riktigt uppfattning. Men jag skulle inte bli överraskad om Vollmers får en stjärna. Bröderna Vollmers driver Sveriges sannolikt mest underskattade restaurang. Jag har inte hört några rykten om stjärnor. Det enda jag har hört är att Fäviken och Daniel Berlin synes tämligen säkra på att de inte har haft besök av några inspektörer.

Tre stjärnor

Två stjärnor

Esperanto – Frantzén – Gastrologik – Mathias Dahlgren Matsalen

En stjärna

Ekstedt – Mathias Dahlgren Matbaren – Oaxen Krog – Operakällaren Pubologi – Volt

Leave a Reply

