Gro

St Eriksgatan 67 var under många år, i vart fall kulinariskt, en tämligen sorglig adress. Ett tråkigt café följdes av två mindre intressanta sushirestauranger. Nu blåser det dock nya friska vindar i den lilla restauranglokalen mellan St Eriksplan och St Eriksbron. Lördagen den 15 juni slog Magnus Willnow och Henrik Norén, båda med erfarenhet från F12 och Rolfs Kök upp dörrarna, till restaurang Gro. På Gro kommer grönsakerna att stå i fokus. Dock inte genom att exkludera animaliska proteiner. Såväl kött som fisk kommer att finnas på menyn, men mer som komplement än som huvudråvara. Tanken är att följa säsongerna och, när så är möjligt, servera råvaror från Stockholm med omnejd.

Magnus Willnow och Henrik Norén Gro

I väntan på alkoholtillstånd, vilket förhoppningsvis kommer efter sommaren, har Gro endast öppet dagtid. När tillståndet är på plats blir det även kvällsöppet. Den närmaste tiden kommer tre rätter samt en dessert att stå på menyn; en rätt gjord av helt råa ingredienser, en rätt inspirerad av smörrebröd samt en dagens rätt. Vid mitt besök hade samtliga rätter ett pris runt 100 kr. Restaurangen är ganska liten och det finns endast plats för 20 gäster. Vita väggar och högt i taket gör att det ändå inte känns trångt. Och trots den avskalade inredningen känns det varken kallt eller stelt. I mitten, längs långväggen, finns ett öppet kök där maten lagas framför gästerna. Magnus och Henrik både lagar och serverar maten.

Meny Gro

Övervintrade rotfrukter, fläsklägg och nässlor

Övervintrade rotfrukter, fläsklägg och nässlor Gro

En somrig variant av fläsklägg med rotmos. Kokt fläsklägg med hyvlad samt picklad morot och kålrot. I botten en nässelkräm och en buljong gjord av fläsklägget. I skålen låg även några granskott. Till skillnad från originalet var det en mycket lätt och fräsch rätt. Granskotten var klokt använda och adderade en försiktig komplexitet, utan att sticka ut som en ”kul grej” samtidigt som de lyfte fräschören. Trots lättheten var smakerna intensiva och varma. Mycket bra! Särskilt när man beaktar att rätten inte kostade mer än 100 kr.

Rabarber, havre och spansk körvel

Rabarber, havre och spansk körvel Gro

Rabarberkompott med, gräddfil, sockerstekt havre samt hyperlokal spansk körvel (plockad i Karlberg). En enkel men mycket god dessert. Mycket bra smak på rabarbern.

Efter en första lunch är det såklart svårt att ge ett samlat omdöme om en restaurang, men klart är att Gro är mycket lovande. Det jag åt var vällagat och välbalanserat med mycket fina smaker. Jag var först lite rädd för att Gros mat skulle vara lite för ”kylig” för mig. Jag är nämligen inte alltid överförtjust i det nynordiska köket. (Nu vet jag inte om Magnus Willnow och Henrik Norén betecknar sin mat som nynordisk). Många gånger tycker jag att den typen av mat är för lätt och sval. Ibland saknas det djup i smakerna. Det visade sig dock inte finnas fog för min rädsla. Gros mat saknar varken värme eller smakintensitet. Det är enkelt, vällagat och mycket gott. Jag kommer absolut återvända till Gro.

Gro har ingen hemsida men de finns på Facebook och Twitter.

Efter att jag skrev detta inlägg har jag besökt Gro ytterligare två gånger. Bilder från dessa luncher finns på min Flickr-sida. De två senare luncherna var också enormt bra.

Leave a Reply

