Gastrologik 14 mars 2013

Sedan Gastrologik öppnade, för ungefär ett och ett halvt år sedan, har jag ätit middag tre gånger och lunch och middag på Speceriet mer än 50 gånger. Anton och Jacob lagar helt enkelt mat som jag tycker är väldigt, väldigt god. Man skulle väl kunna säga att Speceriet, som jag besöker minst en gång i veckan, har blivit mitt stamhak. Här känner jag mig verkligen som hemma. Det kändes därför extra roligt att få äta middag på Gastrologik samma kväll som Jacob Holmström och Anton Bjuhr fick sin första stjärna i Guide Michelin. Jag måste medge att jag nog var lika nervös inför Guide Michelins besked om vilka svenska restauranger som skulle få en stjärna som Jacob och Anton var.

Jacob Holmström och Anton Bjuhr med 2013 års upplaga av Guide Michelin

Jacob Holmström och Anton Bjuhr

Minnet har dessvärre redan hunnit blekna något varför jag inte kan ge några detaljerade beskrivningar av de olika rätterna. Det får därför bli en samlad bedömning av middagen. Råvarorna höll som vanligt mycket hög kvalitet och var genomgående perfekt tillagade. Alla rätter var perfekt balanserade och det enda som jag inte riktigt tyckte om var en ostkräm till dikalven (det bör dock sägas att min morbror – Speceriets sannolikt mest frekvente besökare numera – tyckte att det var en mycket bra kombination).

Liksom vid min senaste middag på Gastrologik, var den här kvällens rätt med pilgrimsmussla helt magisk. Den här gången serverades den med lök, buskkrasse och pilgrimsmussla som först torkats och sedan rivits över musslan. Enormt bra var även en skreirygg som först hade halstrats och sedan tillagats klart genom att helt enkelt vila ovanpå en granbädd (under plastfolie). Kvällen bästa rätt var nog en av efterrätterna. En sorbet av getmjölk ackompanjerades av en honungsvinaigrett och några små råa endiveblad som adderade en fin beska. Det här är sannolikt en av de bästa desserterna som jag någonsin har ätit. Anton Bjuhr skapar verkligen unika och fullständigt lysande efterrätter med oväntade smakkombinationer. Felix Bergman lämnade, liksom vid min senaste middag, mycket bra vinrekommendationer.

Gastrologik är utan tvekan värda den stjärna som de fick denna dag. Enligt min mening presterar de på tvåstjärnig nivå och jag är övertygad om att Guide Michelin inom kort kommer ge Gastrologik ytterligare en stjärna. Jag har nu ätit tre middagar under ett år på Gastrologik. Samtliga har hållit samma höga nivå. Råvarorna och tillagningen är konstant på topp. De har en egen stil samt skapar ständigt nya rätter som är innovativa och alltid väldigt goda.

Jag kommer såklart att besöka Gastrologik igen, många gånger. Först blir det dock en resa till Paris nästa vecka. Schemat är inte klart ännu men det blir i vart fall besök på L’Astrance *** Guy Savoy *** Akrame * och Benoit * samt Pierre Hermé och Jacques Genin. Följ mig på Twitter  Instagram  eller Facebook för uppdateringar från resan.

Missa för övrigt inte Speceriets nya Tarte flambée med chorizo, lök och ägg. Den är fantastisk.

Vår egna lufttorkade korv och spickefläsk på Olingesvin

Vår egna lufttorkade korv och spickefläsk på Olingesvin

*

Branddeg med kräm på osten Sörmlandsädel

randdeg med kräm på osten Sörmlandsädel

*

Surdegsfriterad skreimage

Surdegsfriterad skreimage

*

Bröd

Bröd

Surdegsbröd på dinkel från Warbrokvarn Rågbröd med bränt socker Dinkel-spisbröd på vete från Warbrokvarn Kosmör från Kittelberget samt Fårsmör från Bredsjö Mejeri

Vaktelägg marinerade i brödsoya

Vaktelägg, marinerade i brödsoya

*

Nyrensad Stenbitsrom med getyoghurt, vår mjölksyrade gurka och ängsyra

Nyrensad Stenbitsrom med getyoghurt, vår mjölksyrade gurka och ängsyra

*

Stekt och torkad pilgrimsmussla från Hitra med lök och buskkrasse

Stekt och torkad pilgrimsmussla från Hitra med lök och buskkrasse

*

Skreirygg med brynt torsksky, gran och äpple

Skreirygg med brynt torsksky, gran och äpple

*

Piggvar

Piggvar

*

Stekt renhjärta med brynt lök, torkade lingon och vinterkyndel

Stekt renhjärta med brynt lök, torkade lingon och vinterkyndel

*

Dikalv från Hamrånge med halmad svartrot, knaprig kalvbringa och wrångebäcksost

Dikalv från Hamrånge med halmad svartrot, knaprig kalvbringa och wrångebäcksost

*

Kräm och sorbet på sommarens rabarber med gräddmjölk

Kräm och sorbet på sommarens rabarber med gräddmjölk

*

Sorbet på getmjölk med honungsvinaigrette och endive

Sorbet på getmjölk med honungsvinaigrette och endive

*

Vassleglass med kräm på brioche, svensk lönnsirap och brynt smör

Vassleglass med kräm på brioche, svensk lönnsirap och brynt smör

*

Speceriets nya tarte flambée med chorizo, lök och ägg

Speceriet Tarte flambée Chorizo, lök och ägg

One thought on “Gastrologik 14 mars 2013

  1. Pingback: The Best Restaurants of 2013 | Starfood Scout

Leave a Reply

