Zuma Dubai

Zuma är, enligt dess egen hemsida, en så kallad izakayarestaurang. Exakt vad som utmärker izakaya har jag inte lyckats utröna. Den som vet mer får gärna lämna en kommentar nedan. Klart är dock att maten härstammar från Japan.

Edamame

Edamame Zuma

Restaurangen är uppdelad i två plan. På det nedre planet kan man antingen sitta vid vanliga bord eller längs en L-formad bardisk precis framför sushikockarna. På övre våningen finns en bar och en lounge och om jag förstod det rätt ytterligare bord. Restaurangen är relativt stor. De serverar ca 300-400 gäster varje kväll. Det här ingen stel finkrog. Nej det känns mer som en cool och dyr nattklubb än en “vanlig” fine dining-restaurang. Ljudnivån är ganska hög (i vart fall jämfört med de restauranger som jag oftast skriver om). Restaurangchef är den mycket trevlige svensken Nicolai Breschi.

Sushi Zuma

Zuma ligger i Dubai International Financial Centre, ett område som har egna lagar, vilket gör det möjligt för Zuma att servera alkohol trots att restaurangen inte hör till ett hotell. I Förenade arabemiraten är alkoholservering nämligen i princip inte tillåtet utanför hotell. De sju emiraten har olika stränga lagar gällande alkoholservering. I emiratet Sharjah strax norr om Dubai råder totalförbud mot alkohol.

Fried Squid

Fried Squid Zuma

Guide Michelin har ännu inte publicerat någon guide för Dubai men Restaurant Magazine som rankar världens 100 bästa restauranger genom att publicera listan “The  50 Best Restaurants of the World” ansåg förra året att Zuma Dubai var världens 83:e bästa restaurang.

Prawn and Cod Gyoza

Prawn and Cod Gyoza Zuma

Zuma serverar både sushi och sashimi samt varma rätter. Jag minns det som att man kunde välja mellan ett stort antal rätter och två avsmakningsmenyer. När jag nu går in på restaurangens hemsida återfinns endast ett mindre antal rätter och inga avsmakningsmenyer. Det är därför lite oklart exakt vilka val som står till buds just nu. Kanske har de bytt koncept sedan jag var där i mitten av januari. Vi valde i alla fall den mindre av de två avsmakningsmenyerna om tolv rätter, vilket visade sig räcka mer än väl.

Spicy Beef

Spicy Beef Zuma

Så här två månader efter min middag är det svårt att minnas alla rätter i detalj varför det blir mer av en en samlad bedömning än en beskrivning av de enskilda rätterna. Det är inte helt lätt att sammanfatta Zuma Dubai eftersom middagen var något ojämn. Maten var väldigt god men jag skulle inte vilja beskriva den som stor. Zuma Dubai rankas som sagt som världens 83:e bästa restaurang. Det är den inte enligt min mening. Rent matmässigt presterar man inte alls på samma nivå som t.ex. Esperanto som inte finns med på Restaurant Magazines lista.

Vissa rätter som t.ex. en gunkan med wagyu, rostad lök och oscietre var alldeles underbar. Mycket bra var även “Spicy Beef”, se bild ovan; väldigt hög köttkvalitet. Fantastisk var även chawamushin, en av efterrätterna på “The Dessert Platter”. Chawamushin var en kokosmjölkskräm, ungefär samma konsistens som en crème brûleée, med papaya och mango. Det är tydligen landets ledares favoritdessert. Jag förstår honom. Det var nämligen en av de godaste efterrätter jag ätit på länge. Råvarorma höll överlag bra kvalitet. Bättre än vad jag hade förväntat mig.

Dessert Platter

Dessert Platter Zuma

Vi serverades emellertid även några mindre bra rätter. Ångad spenat med sesamdressing (bild nedan) smakade mest jordnötssmör och var alldeles för mastig och jolmig. Jag klarade faktiskt inte av att äta upp den. En misobakad torsk (inte heller den på bild här) var något överbakad. Frukten på efterrättsfatet nådde inte upp till godkänd kvalitet. Det gjorde inte heller makronerna.

Såvitt jag har förstått det ska Zuma vara en av de bästa restaurangerna i Dubai. Jag kan absolut tänka mig att gå tillbaka till Zuma om jag skulle komma tillbaka till Dubai.

Gastronomic Traveller besökte Zuma några dagar innan jag var där. Läs hans recension här.

Bilder med högre kvalitet finns i mitt Flickr-album.

Miso soup

Miso Soup

Yuzu Seabass

Yuzu Seabass Zuma

Seared beef

Seared beef Zuma

Steamed spinach

Steamed spinach

Black cod

Black cod Zuma Dubai

Kinoko Kamameshi

Kinoko Kamameshi Zuma Dubai

3 thoughts on “Zuma Dubai

  1. Hej Björn.
    Izikaya är Japans motsvarighet till pub. Ett ställe där ett stort urval av klassiska japanska “matstilar” (sushi,tempura, etc.) serveras i en avslappnad miljö. Skulle väl påstå att Zuma är en upscale variant av en Izikaya.

    Konceptet är inte bytt vad det gäller menyn. Vi har valt att endast visa ett urval (klassiker) av Zumas rätter på hemsidan efter som menyn är minst sagt omfattande.

    Återigen en bra blogg men jag hade önskat några fler bilder🙂

    //Nicolai

    • Tack så mycket Nicolai! Och tack för upplysningen. När jag har googlat på izakaya har jag sett olika förklaringar av ordet. Jag har nu uppdaterat med fler bilder från middagen. Hoppas att vi ses i Stockholm. Det händer mycket spännande på krogfronten i Stockholm nu.

    • Hej Nico! Har med spänning läst om din nya krog i Dubai. Fick namnet av Fredrik.
      Vi tänkte besöka din krog på väg hem från Australien den 13 januari 2014.
      Hoppas du är där då och kan lotsa oss i mat och dryck.
      Med vänlig hälsning,
      Johan och Britt-Marie Tallroth

Leave a Reply

