19 glas – Återbesöket

Sedan Olle Tagesson började som köksmästare på 19 glas har den lilla restaurangen på Stora Nygatan i Gamla Stan överösts med lovord. Olle Tagesson lagar nämligen förbaskat god mat. Inte blir det sämre av att krögare Peter Bennysson är en mästare på att skapa god stämning i matsalen. Jag är en av många som hyllat maten på 19 glas. I början av december åt jag en mycket bra middag här, se länk. Jag har också ätit ett antal riktigt goda luncher på 19 glas.

Jag tycker sällan att en rätt blir bättre ju fler ingredienser den innehåller. Med många ingredienser på tallriken blir det ofta spretigt och mer en samling goda grejer än en rätt. Det har jag varit med om alltför många gånger på olika fine diningrestauranger. Enligt min mening är det snarare så att i begränsningen ligger mästaren. Olle Tagesson synes behärska konsten att inte alltid lägga till en extra ingrediens. Han lyckas nämligen på ett mycket skickligt sätt skapa fantastiska rätter av blott några få råvaror. Tagesson lagar okomplicerad mat med höga smaker och briljanta smakkombinationer.

En bra middag leder ofta till höga förväntningar, vilket inte sällan brukar leda till besvikelse. Dock inte den här gången. Min första middag på 19 glas var riktigt bra. Men den här middagen var ännu bättre. Kvällen inleddes med bakade svartrötter i filodeg toppat med lite parmesan. Det kan låta enkelt men det här var sjukt gott. Därefter följde en fullständigt magisk pastarätt; tagliatelle med perfekt tillagad bläckfisk, persilja och lite chili. Det doftade även som att en buljong eller olja på rostade skaldjur hade använts i tillagningen. Peter och Olle, den här måste upp på menyn igen! Rätt nummer tre bestod av en rejäl bit saftig kanin med kikärtor, svartkål och salsa rosso. Mycket gott även det. Efter en bit getost, som jag inte minns namnet på, avslutades kvällen med en underbar blodaspelsinsorbetto.

Jag kommer såklart att gå tillbaka till 19 glas igen. Faktum är att det blev ett besök till dagen efter för några ostron och ett glas cava.

Svartrot parmesan feuille de brick

Svartrot parmesan feuille de brick 19 glas

Tagliatelle bläckfisk chili

Tagliatelle bläckfisk chili 19 glas

Kanin kikärtor svartkål salsa rosso

Kanin svartkål svartkål salsa rosso 19 glas

Blodapelsinsorbetto

Blodapelsinsorbet 19 glas

Leave a Reply

