Restaurang Ekstedt

Jag är sannolikt sist i bloggosfären med att besöka och skriva om Restaurang Ekstedt. Varför det blivit så vet jag inte riktigt eftersom jag under en lång tid velat gå dit. Några dagar före nyårsafton fick jag så till slut sätta mig ned vid Ekstedts chef’s table tillsammans med En foodie och Gastronomic Traveller.

På Ektstedt lagas all mat utan elektricitet. Jag antar att Niklas Ekstedt har hämtat viss inspiration till restaurangen från Asador Extebarri i Baskien som grillar all mat. Men med elden som värmekälla slutar dock likheterna. Såvitt jag har förstått det grillas ingen mat på Ekstedt. Tillagningen sker istället över en eldgrop, på en vedspis, i en vedeldad ugn eller genom rökning. Niklas Ekstedt och köksmästare Gustav Otterbergs mat är vidare mycket mer komplex och arbetad än den som serveras på Extebarri.

Ekstedt Chefs table

Man kan välja mellan tre olika menyer; två menyer om tre rätter vardera för 650 kronor och en större meny om fem rätter för 850 kronor. Valet föll på den stora menyn. Vi satt vid chefs table vilket innebär att man sitter några meter från köket (en glasvägg skyddar mot själva köket), direkt framför kocken som lägger upp maten på tallrikarna. Det kan vara bra att veta att vid chef’s table sitter man på rad även om man är tre eller flera. Man skulle kunna tro att tre matbloggare är detsamma som tre djupt koncentrerade herrar med fullklottrade anteckningsblock. Men icke. Vi pratade så mycket den här kvällen att jag inte i detalj minns alla rätter.

Höbakad röding, rökta slag, smöremulsion, syltade kantareller och forellrom

Höbakad röding, rökta slag, smöremulsion, syltade kantareller och forellrom- Ekstedt

Ekstedt öppnade med en fullständigt briljant rätt. En rätt som jag utan tvekan håller som en av förra årets bästa. Det var nästan så att jag började undra om Niklas Ekstedt, som jag aldrig träffat tidigare, visste precis vilken typ av mat jag gillar. Den till perfektion höbakade rödingen ackompanjerades av en kräm av brynt smör, picklad lök, forellrom och kantareller. Det här var en helt underbar kombination med en perfekt balans av rök, fetma och syra. Den här rätten skulle jag väldigt gärna äta igen.

Skorstensbakad hummer med tomat, chili och rostad mandel

Skorstensbakad hummer, med tomat, chili och rostad mandel - Ekstedt

Hummern har, trots att Ekstedt bara har haft öppet i cirka ett år, redan blivit restaurangens signaturrätt. Hummern och tomaterna tillagas genom att de får hänga ovanför eldgropen i köket (se bilderna i mitt Flickr-album). Till detta serveras en kräm på rå hummer samt rostad mandel. En mycket bra rätt.

Gravat och vedugnsbakat fläsk med rökt äppelkorv och övermogna äpplen

Ekstedt

Om jag minns det rätt hade grissidan först gravats och sedan bakats på låg värme i ugnen över natten. Till fläsket en rökt äppel- och fläskkorv samt äpplen i olika texturer. Fläsket och korven var kanon och jag gillade såklart kombinationen med äpplen även om jag tyckte att sötman i rätten totalt sett var något för hög.

Glödstekt renkalv med karamelliserad kål, tryffel och märg

Glödstekt renkalv med karamelliserad kål, tryffel och märg - Ekstedt

Renkalven hade tillagats till perfektion över glödande ved och serverades med karamelliserad kål, svart tryffel och bakad märg. Det här var precis så mumsigt som det låter. Kanon!

Citronglass, rökt mandel, saltkola och inlagd citron

Citronglass, rökt mandel, saltkola och inlagd citron - Ekstedt

Den muffinsliknande kakan var fylld med saltkola och serverades med citronglass, tunt skuren rökt mandel och inlagd citron. Tyvärr höll efterrätten inte samma höga nivå som de föregående rätterna. Syran i glassen var för hög och kakan inte så saftig som den borde ha varit.

Det här var en riktigt bra middag. Enligt min mening var det en middag som utan tvekan är värd en stjärna i Guide Michelin. Det är en unik matupplevelse på hög nivå. Råvarorna håller hög kvalitet och i princip allt tillagades till perfektion. Rätterna är väl sammansatta och bortsett från den höga syran i efterrätten, välbalanserade. Röksmaken finns där hela tiden. Men den är inte påträngade i den enskilda rätterna. Det är snarare så att röken adderar djup och komplexitet. I slutet av middagen blir man dock lite mättad av all röksmak. När ni besöker Ekstedt bör ni absolut boka Chef’s table. Det är nämligen ett av Stockholms absolut trevligaste bord. Jag kommer såklart att gå tillbaka till Ekstedt.

Fler bilder (20 st) med högre upplösning finns i mitt Flickr-album.

Gastronomic Traveller har skrivit om samma middag här.

4 thoughts on “Restaurang Ekstedt

  1. najs post och schyssta bilder ! håller med om att det är en rejält trevlig restaurang, synd att vi missade varann på Farang sist…. take care

Leave a Reply

