Alkimia – Barcelona

Alkimia är spanska för alkemi, vars utövare är mest kända för att ha försökt omvandla vanliga metaller till guld och silver. När jag besökte Alkimia för tre år sedan lyckades chef Jordi Vilà med konststycket att förvandla enkla råvaror till gudomliga rätter. Jag minns särskilt en magisk kombination av sardeller, röd paprika och lök på en bit bröd. Middagen på Alkimia överträffade med råge den på den tiden enda tvårstjärniga restaurangen i Barcelona, ABaC.

Alkimia ligger nära Sagrada Familia. Restaurangen, med plats för ca 30 gäster, har en minimalistisk inredning men känns trots det inte kall utan ganska ombonad eftersom små utstickare från väggarna skapar känslan av mindre rum i rummet. Man kan välja mellan à la carte eller en cirka tio rätter lång avsmakningsmeny för 88 euro. Korkdragaren och jag valde, liksom förra gången, avsmakningsmenyn. Alkimia har sedan år 2005 en stjärna i Guide Michelin. Det här den sista middagen som jag åt i Barcelona i höstas.

Tyvärr visade det sig att Alkimia inte längre presterar på samma höga nivå som för tre år sedan. Det var en väldigt ojämn middag med några riktigt bra rätter men också ett antal dåliga rätter. Magin som vi fick uppleva första gången var som bortblåst.

Middagen inleddes övertygande med två av tre ammisar som var riktigt bra. Först serverades vi några underbart goda flarn gjorda av hackade macadamianötter och smör. Kvällens tredje och sista aptitretare var magiskt god. Delade fikon samsades med vinägersyrad lök och en sorbet på timjan och citron. Det låter kanske inte så märkvärdigt men det var oerhört gott.

Tomato consommé with breadcrumbs and sausage

Figs with thyme and lemon sorbet

Menyns första riktiga rätt, en kombination av kronärtskocka, lökkräm, rostad vitlök och ibericoskinka höll enstjärnig nivå men därefter gick det utför. Den efterföljande röran, eller smeten av torsk och bönor, var god i några tuggor men sedan var det inte lika roligt. En fint stekt bläckfisk av hög kvalitet höll godkänd nivå men inte mer. Citrussoppan med fläsk hör inte hemma på en enstjärnig restaurang. Detsamma gäller för en mindre lyckad kombination av ostron, spenat och en gelatinös del av grisen (det är något oklart vilken del av grisen det var, inte var det kind, som står på menyn och bilden, i alla fall). En makrill, med vermouth och grön paprika var ingen höjdare.

Råvarorna höll, med undantag för nötköttet som jag vet har varit exceptionellt bra förut på Alkimia, relativt hög nivå. Det finns inget att anmärka på själva tillagningen av råvarorna utan det var kombinationerna av dessa som inte var bra.

Green beans with cod

Green beans with cod - Alkimia

Pickled oyster with pork cheek and spinach

Pickled oyster with pork cheek and spinach Alkimia, 2012

Potter squid with mushrooms

Potter squid with mushrooms Alkimia, Barcelona, October 2012

Citrus soup with egg and cheese

Citrus soup with egg and cheese Alkimia, Barcelona, October 2012

Mackerel with vermouth and green pepper

Mackerel with vermouth and green pepper Alkimia, Barcelona, October 2012

Efter förra besöket kändes det givet med ett återbesök på Alkimia. Maten var riktigt god och synnerligen prisvärd. Nu har jag svårt att se mig själv gå tillbaka. Jag tror fortfarande att Jordi Vilà kan laga riktigt god mat men det finns för många andra restauranger i Barcelona som lockar mer.

Bilder på samtliga middagens rätter finns på min Flickr-sida.

2 thoughts on “Alkimia – Barcelona

  1. Tyckte också Alkimia var bättre (för knappt två år sedan) än vad jag upplevde ABaC (som jag åt på för 10 månader sedan; se min blogg från detta besöket här: http://blog4foodies.com/2012/04/28/abac-restaurant/). Hade tänkt göra ett återbesök på Alkimia vid tillfälle då jag tyckte den var bra för att vara en 1-stjärnig men blir lite tveksam efter att ha läst om ditt sista besök där.

    • Svårt att rekommendera ett besök på Alkimia nu. Det finns andra ställen som lockar mer. Det är lite märkligt att de hade tappat så mycket sedan senast. Jag vet flera andra som har ätit riktigt bra på Alkimia de senaste åren. Ska kolla in bloggen. Har för mig att ABaC har en annan kökschef än när jag var där.

Leave a Reply

