Första året med bloggen

Det är med glädje som jag ser tillbaka på det första året med bloggen. Jag har nämligen ätit väldigt mycket god mat. Extra kul är det att maten i Sverige har varit så bra. Det känns väldigt roligt att kunna säga att man kan äta mat i absolut världsklass i Sverige. Visst har man kunnat äta bra mat i Sverige de senaste åren men det känns som att nivån har höjts minst ett snäpp det gångna året. Michelins inspektörer för Sverige verkar vara svårflörtade men jag tror att den franska däcktillverkaren snart kommer till bättre insikt och delar ut fler stjärnor.

41 Degrees Experience Nordic landscape - Toast

Det här är ingen regelrätt rankinglista. Jag nöjer mig helt enkelt med att nämna den bästa maten jag har ätit, utan inbördes ordning. (De blåmarkerade orden är länkar till mina recensioner av respektive restaurang).

Frantzén/Lindeberg bjöd i våras på en middag i absolut världsklass. Frågan är om jag har ätit bättre någonstans, någon gång? Björn Frantzén och Daniel Lindeberg borde givetvis belönas med Michelins högsta betyg. På Frantzén/Lindeberg finns också Stockholms trevligaste bord där man sitter direkt vid köket ock under middagen får möjlighet att prata med Björn Frantzén och Daniel Lindeberg. Under ledning av Jon Lacotte bjuder de även på en serviceupplevelse i toppklass.

Jag har under det gångna året fått en särskild relation till den nu ett år gamla restaurangen Gastrologik. Jag är djupt imponerad av vad Jacob Holmström och Anton Bjuhr har lyckats åstadkomma på så kort tid. Redan i april när jag åt min första middag, av två detta år, bjöd de på mat i världsklass. De serverar mogen men samtidigt modig mat utan onödigt effektsökeri i hopp om att vinna publicitet. Smakkombinationerna är briljanta och rätterna välbalanserade med råvaror i toppklass. Jag skulle inte bli överraskad om de redan i mars får två stjärnor i Guide Michelin. Det är de utan tvekan värda.

Årets mest hedonistiska middag är Leijontornet 12 x 8. Klassisk fransk mat är av någon svårbegriplig anledning inte lika spännande som levande myror men ack så gott det är! Och vinerna är lika bra de. Vad sägs om ett vinpaket innehållandes Comte de Champagne, Salon, Ramonet, Mouton-Rotschild och Château Lafleur bland mycket annat?

12x8Dryckermeny

Esperanto är sannolikt Stockholms mest anonyma topprestaurang. Ja man uppfattar dem nästa som lite blyga. Det borde de inte vara med tanke på hur bra mat de serverar. Jag hoppas verkligen att Guide Michelin har förstått hur bra maten är och tilldelar Sayan Isaksson två stjärnor nästa år. Min middag här i våras var helt fantastisk. Även servicen höll absolut världsklass; korrekt men med mycket värme och personlighet.

Hedone – Råvarukvalitén på svenske Mikael Jönssons restaurang i London är enorm. Jag kan inte minnas att jag har ätit bättre råvaror någonstans. De pilgrimsmusslor som jag åt för ett drygt år sedan kommer jag aldrig att glömma. Om du inte redan har besökt Hedone bör du ta dig dit snarast. Mikael Jönsson tilldelades rättvist en stjärna i Guide Michelin i höstas. Det kan nog bli ytterligare en nästa år.

41 Degrees Experience, Burlesque

41° Experience – Jag visste inte vad jag skulle förvänta mig av Albert Adriàs 41° Experience. Jag var inte ens säker på att det skulle vara gott. Men gott var det. Det här är en av mina bästa middagar någonsin. Boka bord snarast. Snart kommer den här restaurangen att vara lika svår att boka som elBulli var.

Något som är väldigt glädjande i Stockholm är att man inte måste gå till en fine dining-restaurang för att äta riktigt god mat. Några av mina favoriter i denna klass är Djuret, Pubologi, Speceriet, Chez Betty och 19 glas.

Djuret och Pubologi lagar den mycket skicklige kocken Mikael Einarsson fantastiskt god mat på väldigt hög nivå. Mat som är lika bra eller till och med bättre än vissa enstjärnor. De två restaurangerna har även Stockholms främste restaurangchef i Daniel Crespi som är en mästare på att få sina gäster att trivas i matsalen.

Djuret Vildand

Sedan Speceriet slog upp dörrarna för ca ett år sedan har jag ätit lunch där en gång i veckan och middag tre gånger. Jacob Holmström och Anton Bjuhr bjuder här på lite enklare, men lika god, mat som på Gastrologik. Extra roligt har det varit att handla mat i Speceriet. Här har jag bla köpt fantastiska levande havskräftor, vaktlar och clubstekar.

Speceriet

Jag har hittills bara hunnit med en middag och några luncher på 19 glas. Det kommer dock att bli fler besök det kommande året. Nye kökschefen Olle Tagesson lagar nämligen fantastiskt god mat.

Chez Betty har blivit krogstockholms älskling nummer ett och det med rätta. Längst bort i Sibirien serverar de kanongod mat med mycket värme och kärlek.

Även Restaurang Volt förtjänar ett omnämnande. I våras åt jag en middag som höll enstjärnig nivå.

Fokus i den här bloggen ligger på maten. Minst lika viktigt för en trevlig kväll på krogen är personalen i matsalen.

Två personer förtjänar ett särskilt omnämnande. Daniel Crespi på Djuret, 12 x 8 och Pubologi samt Peter Bennysson på 19 glas. De är två ytterst trevliga och generösa herrar som verkligen är genuint intresserade av att deras gäster ska trivas och ha det bra. Som gäst kan man inte ha det bättre.

Granatäpple rosenvatten pistagenöt

Kanske serverades den finaste lunchen i Kungsträdgården strax före jul när några av Sveriges bästa kockar lagade mat till förmån för Stockholms hemlösa. De som saknar hem bjöds på lunch medan andra betalade 100 kr, där hela intäkten gick till Stadsmissionen. De deltagande kockarna bl.a. Jacob Holmström, Tom Sjöstedt, Niklas Ekstedt, Daniel Räms, Viktor Vesterlind och Paul Svensson (jag tror att fler var inblandade) förtjänar en stor eloge för sin insats. Jag hoppas verkligen att de ställer upp nästa år också. Och visst ses vi väl där nästa år?

Jag har som sagt ätit mycket god mat under det gångna året. Allt har dock inte varit bra. F12 har aldrig riktigt imponerat på mig. Och trots låga förväntningar var jag besviken efter middagen in våras. Om Michelin fortsätter att vara lika hård i sin bedömning av svenska restauranger är risken inte obetydlig att stjärnan försvinner. Jag tror att Melker Andersson och Danyel Couet skulle behöva ägna F12 lite mer uppmärksamhet som krogen skall fortsätta vara den växande koncernens flaggskepp.

Lite av en besvikelse var även resan till Barcelona. Allt var inte dåligt. Jag åt ju en av årets absolut bästa middagar på 41° Experience,men Sant Pau, Dos Cielos och Alkimia (recension kommer snart) levde inte riktigt upp till mina förväntningar.

Dos Cielos Chefs dessert

Det kommer att hända mycket spännande i Stockholm det kommande året. I början av året  öppnar Björn Frantzén och Daniel Lindeberg puben The Flying Elk. I samma lokal öppnar de även vinbaren och vinbutiken Gaston under ledning av Jon Lacotte, Zvonko Sokcic och Nick Hartley. På Lilla Nygatan i Gamla Stan, Stockholms gastronomiska centrum, öppnar gänget bakom Djuret och Pubologi den alkoholromantiska baren Tweed. I början av 2013 öppnar även Farang som utlovar asiatisk mat på hög nivå. Köksmästare Kim Öhman har ett imponerande bakgrund med arbete på flera av världens bästa restauranger.

Den här bloggen blir lätt lite fokuserad på Stockholm. Det händer dock mycket spännande utanför Stockholm också. Daniel Berlin satsar hårt i Skåne Tranås där han bjuder på en av Sveriges mest unika matupplevelser. Jag hoppas verkligen att jag hinner besöka Fäviken och PM & vänner nästa år.

Oaxen året som gott

Den restaurangöppning som det kommer att snackas mest om är nog ändå Oaxen Krog & Sliperi som öppnar under vårkanten. Ni kan följa bygget av restaurangen på min Flickr-sida. Jag kommer att ta ett foto i veckan fram till dess att restaurangen är klar.

4 thoughts on “Första året med bloggen

Leave a Reply

