Gastrologik Speceriet Återbesöket

För två veckor sedan fick jag tillfälle att gå på smygpremiär för Gastrologik Speceriets nya kvällssatsning. Läs min rapport från kvällen med en kort beskrivning av restaurangens koncept här. Det var en synnerligen trevlig kväll med väldigt god mat. Ja, så god att jag var tvungen att göra ett återbesök veckan efter. Nytt jämfört med premiären är att Speceriet nu serverar två fullstora rätter. Den här kvällen stod valet mellan piggvar och clubstek.

Nyskördade bönor från Rosendal med äggula och hasselnötter

Vi inledde middagen med lättstekta bönor som hade blandats med rostade hasselnötter och kruspersilja och sedan lagts ovanpå en äggula. Det här låter kanske inte särskilt märkvärdigt men det var vansinnigt gott. Ett mycket bra exempel på att det enkla ibland är det godaste. Jag har länge ansett att Mathias Dahlgren är en av de främsta kockarna i Sverige på att finna de godaste smakkombinationerna; inte sällan i relativt “enkla” rätter. Efter att ha ätit Jacob Holmströms mat regelbundet i snart ett år skulle jag nog vilja säga att han är en stark utmanare av mästartiteln, men så har han också jobbat för Dahlgren.

Tarte flambée med hemrökt bacon, lök och gräddfil

Tarte-flambéen kan mycket väl komma att bli Speceriets signaturrätt. Den är nämligen ruskigt god och för 95 kr kan den inte betraktas som annat än ett fynd. En tarte-flambée kan beskrivas som en pizza men utan tomatsås och ost. Det tunna och krispiga brödet toppas istället med lätt karamelliserad lök och gräddfil.

Stekt rygg av svensk ko från Mälardalen med tomat, gräddfil och vattenkrasse

Clubsteken hade hängt i nio veckor innan den lades på stekpannan för att tillagas till perfektion, mittemellan rare och crousti-bleu, med en krispig yta. Köttet hade en underbart gräddig smak med toner av blåmögelost. Det är kul att få äta kött som har hängt i nio veckor eftersom det händer så sällan. Det här är något helt annat än kött som hängt i tre veckor (vilket enligt min mening inte kan betraktas som välhängt).

När man tittar på bilden kan det se det ut som att köttet var lite torrt. Det var det såklart inte. Köttet var väldigt saftigt och mört. Faktum är att detta är bland det bästa kött jag ätit i Sverige. Det var så gott att jag var tvungen att gå tillbaka veckan efter och köpa hem en clubstek. Serveringen var lika enkel som god. Under köttet låg skurna tomater, vattenkrasse och gräddfil blandad med hackad persilja. Liksom de övriga rätterna på menyn var clubsteken väldigt sympatiskt prissatt; 495 kr för två personer.

Clafoutis med plommon och vaniljsås

Middagen avslutades med en plommonclafoutis i pajform med vaniljsås som serverades i en egen tillbringare. Clafoutin var så god att den försvann i ett nafs.

Den som har följer mig på twitter eller den här bloggen har sannolikt noterat att jag har skrivit ganska mycket positivt om Gastrologik och kanske till och med undrat undrat om jag har någon koppling till restaurangen. Det har jag inte. Mina positiva omdömen beror enbart på att Jacob Holmström och Anton Bjuhr serverar fantastiskt god mat. De är vidare – liksom även övriga teamet i restaurangen – synnerligen trevliga och hjälpsamma vilket såklart gör att det är extra trevligt att återvända till den lilla restaurangen på Riddargatan.

One thought on “Gastrologik Speceriet Återbesöket

  1. Pingback: Första året med bloggen | Starfood Scout

Leave a Reply

