Lux Stockholm – Lunch

Andra dagen på jobbet efter semestern och solen skiner; som upplagt för en cykeltur genom stan till Lilla Essingen och långlunch på Lux. Så här års kan man nämligen äta lunch på Lux trevliga uteservering med utsikt över Mälaren och Långholmen. Lux serverar inte samma mat till lunch som till middag. Av priserna att bedöma antar jag att ambitionsnivån är något lägre till lunch än vad den är kvällstid. Jag har dock inget att jämföra med eftersom jag inte har ätit middag här sedan sommaren 2004. Man kan välja mellan tre förrätter och lika många huvud- och efterrätter samt en dagens lunch benämnd dagens husman. De flesta verkade äta dagens husman.

Som en liten aptiretare fick jag – men såvitt jag kunde se inte de som endast åt dagens husman – en lätt kyld gurksoppa med dill och pepparrot. Gurka är väldigt gott. Jag är dock inte särskilt förtjust i varken dill eller pepparrot. Inte sällan tar dessa två ingredienser över alldeles för mycket. Den här gången var dock smakerna som tur var väldigt dämpade. Tyvärr var också gurksmaken ganska dämpad. Syran var ganska hög (kanske lite för hög) och fick mig först att tro att de hade gjort en soppa av inlagd gurka. Det var det dock inte utan syran kom från citron. Med lite högre smak av gurka och mindre syra hade det här kunnat bli riktigt bra. Jag minns en fantastisk “gurksoppa” på Daniel Berlin i somras. Den hade en mycket högre och finare smak. Servicen är är snabb under lunchen. Till och med lite för snabb. Jag hann nämligen inte äta upp soppan innan jag fick in förrätten.

Spishalstrad och lättrökt ren från övertorneå med nystekta kantareller och syltade betor

Renfiléerna, som hade stekts hastigt, var mycket saftiga och höll en väldigt hög kvalitet. Till detta serverades några stekta kantareller, som hade kunnat få stanna lite längre i stekpannan, och syltade betor, rädisor och lite majonnäs smaksatt med senapsfrön. Allt var gott, och det var fint upplagt, men jag tycker att maten inte riktigt höll ihop. De olika ingredienserna skapade inte den helhet som jag helst vill se. Nu blev det mer några goa grejer som samsades på en tallrik.

Vitlökskryddad lammkorv med fänkål och rostad paprika

Korven var ganska starkt kryddad och väldigt kompakt stoppad. Tyvärr var korven något överstekt vilket tillsammans med dess kompakthet gjorde att munkänslan inte blev helt angenäm. Torr korv är inte gott. Det var väldigt nära att jag lämnade halva korven på tallriken men jag var så hungrig att jag åt upp den ändå. Tillbehören bestod av rostad potatis, som serverades i en skål bredvid, grillad paprika och fänkål samt en underbart god vitlökskräm som var väldigt lätt i texturen. Jag upplevde rätten som lite torr. Och då inte bara på grund av korven. Lite steksky hade suttit fint till. Det här var dagens husman som kostade 145 kr och jag förväntade mig inte enstjärnig nivå. Men det borde ha varit på en högre nivå än så här. Man äter bättre på Gastrologik Speceriet för samma pengar och där får man betydligt bättre korv.

Nyponsoppa med mandelbiskvier och vaniljglass

Det bör direkt sägas att den fula uppläggningen inte är restaurangens fel utan beror helt på mig. Efterrätten serverades med soppan bredvid i en egen tillbringare och jag glömde helt bort att jag skulle fotografera. Gott var det dock. Den syrliga nyponsoppan balanserades fint av en mycket len och krämig glass med perfekt balanserad vaniljsmak. Till det sega mandelbiskvier och några smulor. En enkel men väldigt lätt och fräsch efterrätt vilket passar utmärkt för en lunch när man ska tillbaka till jobbet.

När jag satt till bords var jag inte helt nöjd med maten. Några dagar senare har jag börjat omvärdera besöket till att tycka att det, med undantag för korven, var bättre än ok. Jag tycker dock fortfarande att maten på en enstjärnig restaurang borde vara bättre än det här. Maten på t.ex. Mathias Dahlgren Matbaren håller en klart högre nivå. Jag tror  ändå att jag ska ge Lux ett försök till om ett tag. Det är ju trots allt en mycket trevlig cykeltur bort till Lilla Essingen.

Leave a Reply

