Life, on the line av Grant Achatz och Nick Kokonas

Life, On the Line: A Chef’s Story of Chasing Greatness, Facing Death, and Redefining the Way We Eat

Alinea betyder nytt stycke eller ungefär en ny tanke. Och det var just som det nya som tidningen Gourmet beskrev Alinea i en artikel med rubriken på västfronten mycket nytt år 2006. Jag blev väldigt imponerad av Grant Achatz mat eftersom alla rätter var originella och nyskapande. När Grant Achatz sedan släppte en kokbok var jag såklart tvungen att köpa den. Men ungefär där tappade jag intresset för Achatz mat trots att jag aldrig ätit den. Jag minns rätterna som väldigt spretiga med för många olika ingredienser. Det var även en hel del gelé i rätterna vilket inte lockar mig.

Jag hade nog inte köpt den här boken om det inte hade varit för mitt nästan tvångsmässiga behov att köpa alla nya kokböcker av de bästa kockarna. Jag ångrar dock verkligen inte att jag köpte den här boken. Den är nämligen mycket läsvärd. I boken berättar Achatz om hur han som liten grabb arbetade i familjens enkla restaurang, praktiken hos Charlie Trotter, jobbet på The French Laundry och skapandet av hans dröm; restaurangen Alinea som nu rankas på sjunde plats i världen av The World’s 50 Best Restaurants. Han berättar även om sin kamp mot cancer i tungan, något som var nära att ta hans liv eller förstöra hans möjligheter att jobba som kock.

Grant Achatz har skrivit boken tillsammans med sin vän och affärspartner Nick Kokonas som han träffade under tiden då han jobbade på Trio i Chicago. Den största delen av boken handlar såklart om Grant Achatz och är skriven som en självbiografi, men i några avsnitt ger även Nick Kokonas sin bild av arbetet med att skapa och driva Alinea.

Boken är, för att vara en biografi väldigt fängslande. Jag ville hela tiden läsa en sida till trots att jag många gånger redan visste vad som skulle hända. Den är väldigt lättläst (trots att den är skriven på engelska) och relativt välskriven. Det känns som att boken ger en bra beskrivning av Grant Achatz.

Grant Achatz mat har som sagt inte riktigt lockat mig. Jag tycker ändå att det är väldigt intressant att läsa om hur Achatz tänker och varför han lagar den mat som han gör. Jag tror därför inte att man behöver tycka om maten på Alinea mat för att få någon behållning av denna bok.

Boken var faktiskt så intressant att den gjorde mig sugen på ett besök på Alinea och Achatz nya restaurang Next. Men så hittade jag denna film som visar en rätt beståendes av 86 ingredienser och då började jag tveka igen på om hans mat är värd en resa. Någon som varit på Alinea eller Next nyligen som kan berätta hur det är?

One thought on “Life, on the line av Grant Achatz och Nick Kokonas

  1. Kul att du gillade den, har inte hunnit se den men kommer att införskaffas. Jag var på den första NEXT uppsättningen där de tolkade Paris 1906 i Escoffiers anda. Var även och körde en antal coktails och alla snacks på The Aviary innan och jag hade en rejält trevlig kväll på alla sätt o vis… Var klassiskt, man hade kunnat tycka till om en del men just den här kvällen sket jag i det o hade mest trevligt. Om du vill kolla så googla på duå och next så får du upp inlägget, tyvärr så stod jag bara på väntlistan o det verkade lovande då jag hade fått kontakt m kökschef osv på NEXT via en tjej men hjälpte tyvärr inte. Chicago är ju dock en grymt najs stad i övrigt, Curtis Duffy är ju grymt begåvad ( finns också i samma tidsperiod på bloggen då när han rattade på Avenues i peninsula ).

Leave a Reply

