Restaurang AG

AG behöver ingen närmare presentation. Restaurangen har på kort tid blivit känd som en av Stockholms främsta köttrestauranger, kanske till och med den bästa.

Percebes

Menyn består dock inte enbart av kött. Vi började med percebes. Det spanska blötdjuret som nyligen börjat serveras i Sverige. Såvitt jag vet finns de ännu bara på Boqueria i MOOD och på AG. Percebes lever på klippor vid havet i bl.a. Galicien och är väldigt svårplockade. Tydligen händer det lite då och då att percebesplockarna får sätta livet till i jakten på vad som ska vara en av havets främsta delikatesser.

Det som syns på bilden är djurets skal. Själva köttet är betydligt mindre, ungefär som foten på en trattkantarell. Percebes äts genom att man vrider av toppen varefter man kan plocka ut köttet. Enbart baserat på denna upplevelse kan jag inte säga att jag är särskilt lockad av att äta percebes igen. Visst var det gott. De hade en skön havssmak. Men jag kan inte säga att det var storartat. Det går inte att jämföra med upplevelsen av att äta gambas de Palomás av riktigt hög kvalitet, t.ex. som de på Etxebarri i närheten av San Sebastian. Det bör sägas att dessa percebes har varit frysta innan de hastigt kokades efter min beställning. I vilken utsträckning det påverkade texturen och smaken vet jag inte. Den som vet får gärna lämna en kommentar.

Hamburgare På Jureskogs vis (extra allt)

AG serverar två olika hamburgare. En “vanlig” och en med extra allt (Jureskogs). Jag har lite svårt att bestämma mig för vilken som jag tycker är godast. Jag har testat båda och även Jureskogaren utan ost. Jag är i inte jätteförtjust i osten men den tillför ändå något som man inte vill vara utan. Den här gången blev det Jureskogaren. Hamburgaren var som alltid perfekt stekt, blodig och saftig som en hamburgare ska vara och med bra köttsmak.

Créma catalana

Den katalanska krämen hade bra smak och var perfekt krämig. Sockret var tyvärr inte helt karamelliserat vilket gav en grynig och därmed lite tråkig textur.

Den här middagen inleddes med ett glas Billecart-Salmon på huset som kompensation för en en inte helt lyckad serviceupplevelse för ett år sedan. Mycket snyggt hanterat. Den här gången var servicen bättre. Sammanfattningsvis var det en mycket trevlig middag. Jag kommer absolut att besöka AG igen.

3 thoughts on “Restaurang AG

  1. Jag har, givetvis, tryckt i mig kopiösa mängder percebes i Galicien. De blir inte bra när de inte är pinfärska, liksom knivmusslor och bläckisar. Minsta unkna ton eller gummiaktig konstistens förtar upplevelsen. Men jag måste prova deras frysta för att bilda mig en uppfattning.
    När får jag min Champagne för den dåliga sevicen förra året?

  2. Jag har käkat mina bästa percebes på Rias de Galicia, de var grymt bra som det mesta man få på det stället. Går ju inte att jämföra men så är det ju med mkt precis som Ezra skriver, för att inte tala om sjöborrar. Det allena är värt en tripp till Japan😉

Leave a Reply

