Vassa Eggen

Som Djuret nyligen har konstaterat har det gått inflation i hamburgare i Stockholm. Frågan är väl egentligen inte var man hittar en burgare, utan vilken restaurang som inte serverar den amerikanska nationalrätten. Eftersom Korkdragaren var sugen på en hamburgare styrde vi stegen, utan att ha kontrollerat menyn, mot Vassa Eggen. Ett steak house i Stockholm borde ju år 2012 ha en saftig hamburgare på menyn. Men icke. I vart fall inte om man sitter i matsalen eller vid deras chefs table.

Eftersom tanken blott var att ta en snabb burgare och en öl hoppade vi förrätter. Vi kunde dock inte motstå att beställa in deras strutar med anklever och löjröm som båda var mycket, mycket goda. Jag skulle lätt kunna äta ett dussin av dessa strutar.

Secreto de Ibericon grillas i en Josperugn och serveras sedan trancherad i tunna skickor på en träbricka varefter man själv förser sig. Köttet hade en väldigt fin köttsmak men hade grillats lite för länge. De tjocka bitarna var dock fortfarande relativt saftiga. Huvudtillbehöret väljer man själv. Jag valde potatispuré. Rödvinssås, tryffelmajonnäs och surkål följer med köttet. Surkålen var bra och tryffelmajonnäsande lysande. Mycket fin tryffelsmak.

Korkdragarens flankstek var perfekt grillad med bra köttsmak. Det är bra kött men jag har ätit bättre. Pommes fritesen var mycket goda. Det är såklart inte möjligt att bedöma en restaurang efter endast ett besök och en rätt men det är inte heller syftet med detta inlägg. Syftet är endast att berätta om den här middagen. Jag är dock inte särskilt lockad av gå tillbaka för att se om de kan bättre. Kanske beror det på att restaurangmiljön inte lockar mig. Det är väldigt hög ljudvolym i matsalen, vilket beror på den i och för sig trevliga baren. Nästa gång jag är sugen på kött blir det AG. Jag tycker att det är lite tråkigt att Vassa Eggen sadlade om till steak house. Under tiden de körde fine dining åt jag två mycket bra middagar här. Den maten skulle jag gärna äta igen.

Leave a Reply

