F12

Den senaste middagen på F12 övertygade inte alls. Sedan dess har jag inte varit särskilt sugen på att gå tillbaka. Den aktuella menyn såg dock så lovande ut att jag ändå snabbt bestämde mig för ett besök. Trots den tilltalande menyn vågade jag inte ha särskilt höga förväntningar på den middagen. Förra gången var det nämligen också en lockande meny. Tyvärr levde inte heller den här kvällen upp till mina förväntningar på en enstjärnig restaurang.

Lenrimmad havskräfta med frostad slanggurka, wasabi och citron

Havskräftan var bara lent rimmad men desto starkare smaksatt av wasabi, tyvärr för starkt. Kräftan samsades på tallriken med lite rättika samt rimlagen blandad med lite soja. Vid sidan av en granité på gurka som fint dämpade hettan i munnen från wasabin men var lite väl svag i smaken.

Blodpudding och Kalixlöjrom med äpple och sidfläsk

En av kvällens bästa rätter. Kanske var det därför som jag hann ta en tugga av maten innan jag kom på att jag skulle fota rätten. Blodpuddingen var gjord av renblod och sedan rullad i filodeg och stekt i panna. Filodegen skapade en fin texturbrutning mot den lena puddingen. Till det löjrom från Kalix och äpple. En mycket bra rätt! Den var också också väldigt vackert upplagd på tallriken.

Oxrygg Wagyu 10+ från Chile med syrade druvor och oxmärg

Under en tunn skiva oxrygg låg oxmärg och syrade druvor som marinerade köttet. Syran var något hög men det var en bra rätt. Bra smak på köttet.

Kabochapumpa
 med vaktelägg från Gåsvik och svart tryffel

Med pumparätten började tyvärr utförsbacken. I botten tunt skivad pumpa, vaktelägg samt riven tryffel från Périgord. Vid bordet skänktes en pumpasoppa i skålen. Återigen var syran väldigt kraftig. Den här gången för stark vilket gjorde rätten obalanserad. Tryffeln var tyvärr i princip smaklös och borde ha stannat i köket.

Till den här rätten ska man absolut inte dricka en Meursault. Kombinationen av pumpasoppan och vinet skapade en smak av gammalt blött plåster i munnen. Sannolikt den sämsta mat- och vinkombinationen som jag har varit med om. Det lastar jag dock inte sommelierna på F12 för. Vinet hade vi själva valt i förhoppning om att det skulle funka till flera av rätterna. Jag undrar dock vilket vin som hade passat till den här rätten.

Anklever och Anjoupäron med hasselnötsbröd och rostad vingélé

En tunn skiva ankleverterrin låg som ett segel på en tunn skiva hasselnötsbröd. En snygg presentation men ankevern var för fast.

Saltkokt Hjälmargös ”à l’aioli” 
med sojabönor, spansk peppar och vitlöksgräs

Det här hade kunnat vara en mycket bra rätt om det inte hade varit för den spanska pepparn. Grundsmaken i aiolisåsen var nämligen mycket god och en bra kombination med gösen. Dessvärre var det alldeles mycket peppar i såsen varför rätten blev på tok för stark.

Dilamm från Pyrenéerna 
rôtistekt med brynt vitlök och citronmarinerade morötter

Själva dilammet var fantastiskt. Perfekt stekt med en mild och fin smak. De övriga ingredienserna var dock inte lika roliga. Något oväntat, och inte helt lyckat, serverades en sås med en del grädde i till lammet som dränkte allt. Till det olika kokta rotsaker som smakmässigt knappt gick att urskilja.

Cantal lagrad i 16 månader med vintersallad och kvitten

Svarta vinbär och maräng med mjölkchoklad och bränt socker

Under ett chokladtäcke låg en svartvinbärsmousse toppad med några svarta vinbär. Vid bordet napperades chokladen med en svartvinbärssås. Vid sidan, en god mjölkchokladglass. Svartvinbärssmaken var mycket intensiv. En mycket bra efterrätt. Snyggt presenterad.

Kaffegodis

Av någon märklig anledning tycker man på F12 att en liten tårta bör trancheras vid bordet. Den lilla kakan rullas ut på en stor vagn för att sedan skäras upp framför gästernas ögon. Varför man gör på detta sätt förstår jag inte. Det blir bara fånigt. Det är ju inte särskilt svårt att skära upp en liten tårta. Tårtan i sig var dock god.

Förväntningarna var inte särskilt höga på den här middagen. Trots det blev jag besviken. Visst var det några bra rätter den här kvällen. Såväl blodpuddingen som chokladdesserten var riktigt bra. Men några rätter var dessvärre långt ifrån bra. De var obalanserade och märkligt smaksatta. Varför väljer man att förstöra en mild gös med en massa stark spansk peppar? Råvarorna var av godkänd kvalitet för en enstjärnig restaurang men på inget sätt märkvärdiga. Det är dock inte ok att servera smaklös tryffel på en enstjärnig restaurang.

I samband med att Guide Michelin publicerade årets guide har det varit en hel del snack på nätet om att det är mycket svårare att få en stjärna i Sverige än i Frankrike. Efter den här middagen undrar jag jag dock om Michelin verkligen är så hårda mot svenska restauranger som många anser att det franska däckföretaget är. Jag tycker snarare att Michelins inspektörer har varit väldigt snälla när de lät F12 behålla sin stjärna. Den här middagen var inte bättre än de stjärnkrogar jag besökt utomlands utomlands, snarare sämre. Jag tycker för övrigt att den här middagen inte heller var bättre än Volt som jag besökt två gånger nyligen (Volt första besöket och Volt andra besöket).

Jag har svårt att se mig själv gå tillbaka till F12 för en middag den närmaste tiden. Maten var inte tillräckligt bra. Jag är heller inte särskilt förtjust i kökets smakkombinationer. Särskilt inte när det är så starka smaker av vissa dominanta ingredienser. Jag tycker inte heller att stämningen i matsalen lockar till nya besök. Visst är servicen korrekt och vänlig men det finns ingen riktig värme i matsalen. Jag tror att Melker och Danyel skulle behöva lägga lite mer tid på F12 om restaurangen på Fredsgatan ska förbli den ständigt växande koncernens flaggskepp.

4 thoughts on “F12

  1. Oj, det var en sågning av F12. Har inte varit där på 9-10 månader och nu blir jag inte alls sugen på att gå dit igen (även om jag var grymt nöjd då). Jag måste säga att maten såg oerhört trist ut. När man ser korten på maten läns det ju som att de inte alls är på banan längre.
    Tack för intressant läsning dock.
    /matnerden

    • Tack! Bortsett från dilammet som såg väldigt trist ut efter att det dränkts i sås var det inget fel på presentationerna av maten. Det var ganska snyggt upplagd mat. Alla bilder har tagits med en iPhone 4 som tyvärr inte klarar av svagt ljus. Maten var således vackrare verkligheten.

  2. Pingback: Första året med bloggen | Starfood Scout

  3. Pingback: F12 – Stockholm | Starfood Scout

Leave a Reply

