Alain Ducasse at the Dorchester***

Alain Ducasse behöver sannolikt inte någon närmare presentation. Näst Joël Robuchon är han den kock i världen som har flest Michelinstjärnor. The Dorchester öppnades hösten 2007 och ligger inne i lyxhotellet med samma namn. För att komma till matsalen går man genom en stor bar med lobby som tyvärr känns ganska tacky. Matsalen är dock elegantare än lobbyn och har en betydligt mer modern design än övriga hotellet.

Jag måste erkänna att jag var lite ambivalent inför den här middagen. Samtidigt som förväntningarna på The Dorchester var väldigt höga infann sig även en känsla av det här inte skulle bli en trestjärnig kväll. Är det verkligen möjligt att upprätthålla trestjärnig nivå när man driver så många restauranger som Ducasse gör? Och hur mycket Ducasse är det egentligen över maten på The Dorchester? Han kan ju omöjligen vara på The Dorchester särskilt ofta. Känslan av att namnet Alain Ducasse blott är ett varumärke infinner sig därför lätt. Hur mycket av maten som är skapad av monsieur Ducasse har jag ingen aning om men det står dock klart att han har en väldigt duktig kökschef i Jocelyn Herland och att maten är mycket, mycket god! Av de sex restauranger jag besökte i London i höstas var Alain Ducasse klart bäst.

Spicy crab and broccoletti

I en äggskalsformad skål låg bitar av varm krabba och kokt broccoli i en sjökorallemulsion (konsistens som en crème anglaise) toppad med ett nu bortglömt skum. På skummet låg en sträng av chilipulver. Det här var en briljant start. Så mycket bättre än den smaklösa krabban som jag åt till lunch på The Ledbury samma dag.

Crispy, raw and cooked vegetable tart with fresh herb condiment

Under ett smördegslock låg olika grönsaker; några råa, andra tillagade, bl.a. lättkokt morot, rå fänkål, rädisor samt salladsblad. Över grönsakerna hälldes en grön ketchup med mycket intensiv smak, nästan som tomatpuré. Mitt middagssällskap tyckte inte att grönsakerna höll högsta kvalitet och att rätten därför inte nådde upp till samma nivå som övriga rätter. Jag tyckte att kvaliteten var fullt tillräcklig och att rätten var mycket bra.

”Sauté gourmand” of lobster with truffled chicken quenelles

Power dining på högsta nivå! Tryfferade kycklingqueneller, hummer och pastarullar i en smörad sås på rostad skaldjursfond. Smakerna var väldigt höga utan att bli obalanserade, Hummern var lite seg men i övrigt var detta en alldeles fantastisk rätt. Det var länge sedan som jag åt något så gott som detta. Mästerligt!

Simmered halibut, celeriac, shellfish and squid

En i buljong pocherad hälleflundrafilé, tunna skivor rotselleri och små bläckfiskar i en gudomlig sås på fiskfond. Fisken hade kunnat gå någon grad lägre. Trots det var det en underbar rätt. Den här och den föregående rätten är två av de bästa rätter jag har ätit på länge.

Saddle of venison Grand-Veneur, pumpkin, beetroot and quince

Minnet börjar dessvärre falna något beträffande kötträtten. Köttet, som var perfekt stekt, serverades med en lätt men ändå mycket smakrik sås. Till det, kvitten pumpa och kastanj. Bra, men inte lika bra som de två föregående rätterna.

Assortment of four french cheeses, country bread and condiments

Jag minns nu inte mer än att det var en roqueforte och en gruyere.

Efter ostarna kom vår servitör med en skål macarons och ett fat med tryfflar. Vi blev något förvånade eftersom vi trodde att de glömt att ge oss vår dessert. Det hade de dock inte utan tryfflarna var mer som en predessert. Macaronerna, som var mycket lätta och sega, var smaksatta av pistage, tonka och choklad – perfekta! Tryfflarna minns jag inte smakerna på men de var mycket välgjorda.

Efter detta var jag så mätt att jag egentligen bara ville krypa ner i sängen. Middagen var dock inte över… Nu var det nämligen dags för efterrätt.

Exotic fruits contemporary vacherin

Den på menyn ingående efterrätten var väldigt lätt och fräsch och på ett sätt väl passande med tanke på hur mätta vi var. Tyvärr var rätten helt obalanserad och inte alls på samma höga nivå som de salta rätterna. Syran var brutalt hög vilket gjorde att munnen nästan domnade bort. Det var två olika sorbeter, en på lime och en på mango och passionsfrukt samt en sås på passionsfrukt. Det här var verkligen inte bra och långt ifrån trestjärnigt.

Rum baba with your choice of rum, whipped cream

Vi kunde inte låta bli att testa Ducasses berömda Baba. Visst är det en god efterrätt men jag förstår inte riktigt varför den är så berömd. Baban är en kaka, ungefär som en sockerkaka, över vilken hälls rom, som man själv får välja. Till detta serveras vispad grädde som hade en mycket lättare och finare textur än vad vispad grädde brukar ha. Även kakan var underbart lätt i texturen.

Efter desserten kom det riktiga kaffegodiset. Från en enorm vagn kunde man välja mellan flera olika små godsaker. Jag orkade dessvärre inte mer än en liten marshmallow.

Det här var en av mina bästa middagar någonsin. Om man bortser från efterrätten med den förskräckligt höga syran och i viss mån baban var samt samtliga rätter väldigt bra. Två av rätterna, hälleflundran och hummern, var till och med extraordinärt bra (detta trots att själva hummern inte var perfekt). Det var genomgående väldigt höga och fina smaker och rätterna var välbalanserade med underbara smakkombinationer. Det var också väldigt, väldigt gott. Enligt min mening är Alain Ducasse at the Dorchester utan tvekan värd sina tre stjärnor.

Jag vill absolut gå tillbaka till The Dorchester. Men jag är nog ännu mer sugen på en middag på Louis XV i Monte Carlo. En person, vars bedömningar jag hyser stor respekt för, beskrev nämligen The Dorchester som en sämre kopia än Louis XV. Med tanke på hur bra The Dorchester var måste Louis XV vara fantastiskt bra.

One thought on “Alain Ducasse at the Dorchester***

  1. Louis XV är Ducasse flaggskepp! Har varit på många av hans krogar, men ingen kan mäta sig med LXV.

    Ps. Härlig meny!

Leave a Reply

