Restaurang Volt – 10 mars

Den senaste middagen på Volt var mycket bra. Helt klart på enstjärnig nivå. Förväntningarna var därför höga när jag satte mig till bords i den lilla lokalen på Kommendörsgatan för andra gången på tre veckor. Förra gången åt jag den stora menyn om sju rätter. Den här gången blev det dock bara tre rätter.

Pilgrimsmussla, morot, Jämtlandsmjöd och torkad rom

Stekt pilgrimsmussla och kokt morot under en kräm av morot och en sifonerad kräm av pilgrimsmussla och mjöd. Pilgrimsmusslan åt jag förra gången. Alla tre förrätter som serverades denna kväll fanns på menyn förra kvällen också. Jag valde därför den rätt som jag tyckte bäst om. Då var pilgrimsmusslan en av kvällens bästa rätter. Nu höll den tyvärr inte riktigt samma höga nivå. Jag tycker att rätten var något obalanserad den här gången. De två krämerna, särskilt den av morot, men även den av pilgrimsmussla och mjöd, dominerade rätten lite för mycket. Nu upplevdes rätten mest bestå av kräm med bara några små bitar av pilgrimsmussla och morot. Det är inte mycket pilgrimsmussla i den här rätten. De tunna skivorna av morot var ganska svaga i smaken. Det här var inte dåligt men heller lika bra som förra gången.

Grissida, rödkål, tryffel och blod

Grissidan saknade svål och därmed den krispiga yta som grissidor ofta brukar komma med. Grisen hade tillagats på låg temperatur till perfektion och sedan skurits i en centimetertjock skiva. Köttet vilade på en len och mycket god kräm av jordärtskocka. Ovanpå på detta en rejäl hög med lätt syrad rödkål samt blodpudding som konsistensmässigt mer var som en kräm. Slutligen en generös mängd tryffel från Périgord riven över hela tallriken. Dessvärre var det inget drag alls i tryffeln. Grundtanken i rätten är bra. Kombinationen av gris, jordärtskocka, rödkål och blod funkar bra. Jag tycker dock att rätten var obalanserad eftersom det var för mycket rödkål relativt mängden jordärtskocka och gris.

Gräddfil, ris, karamell och lakritsrot

I botten en frusen sabayon av Marsala. Över detta ris, karamelliserad vit choklad och sist frusen riven gräddfil. Jag är personligen inte särskilt förtjust i gräddfil men den tillför behövlig syra till rätten och ju fler tuggor jag tog av desserten desto bättre blev den. Mandeldesserten, som jag åt förra gången, var bättre men den här var också bra, även om den inte var fantastisk.

Det blir inte helt rättvisande att jämföra den här kvällen med min förra middag eftersom jag nu bara åt tre rätter. Jag tycker ändock att maten inte riktigt var på samma höga nivå som förra gången. Två av tre rätter var något obalanserade och såväl tryffeln som morötterna var klena i smakerna. Förra gången var det bättre balans i rätterna. Detta ska inte läsas som att det var en dålig kväll. För det var det inte. Det var bara inte lika bra. Det var dock lika trevligt som förra gången.

One thought on “Restaurang Volt – 10 mars

  1. Pingback: F12 | Starfood Scout

Leave a Reply

