Restaurang Jonas Mat&Vinbaren

Jonas Lundgren är knappast en av Sveriges mest kända kockar men han är verkligen inte den minst meriterade. Han har tidigare jobbat på bl.a. The French Laundry, Pierre Gagnaire och Bagatelle. Och för tre år sedan kom han på andra plats i Bocuse d’Or. I höstas öppnade han sin första restaurang i Stockholm. Restaurangen är precis som hos Mathias Dahlgren uppdelad i en finare del, kallad Restaurangen, där man endast kan välja menyer och en enklare del kallad Mat&Vinbaren, som detta inlägg handlar om.

Wagyu biff ”tartar”, kapris, persilja och äggkräm

Ingredienserna var de klassiska men presentationen desto mer innovativ. Råbiffen var inte skrapad eller malen utan serverades i tunna skivor. Köttet hade först hastigt grillats för att ge lite stekyta och grillsmak. Över köttet hade en blandning av torkad och sedan riven rödbeta, kapris och persilja strösslats. Till detta en majonnäs gjord på såväl gulan som vitan vilket gjorde den betydligt lättare och luftigare i konsistensen än en vanlig majonnäs. Några klickar senap låg också på tallriken. Senapen hade jag dock gärna klarat mig utan eftersom jag tycker att styrkan tar över för mycket från de i övrigt milda smakerna. Men det ska ju av någon anledning alltid serveras senap till råbiff. En enkel och bra rätt.

Krokfångad jumbotorsk, varm kålsallad och hummersås

Torsken kom inte grillad som jag trodde utan hade tillagats i ugn eller vattenbad. Det har varit mycket snack om Jospergrillen som de använder i restaurangen varför jag trodde att även fisken skulle grillas. Fisken hade precis passerat det gelatinösa stadiet. Hummersåsen, var mer som en soppa, med en mycket fin smak av rostade hummerskal. Till det chips och en varm kålsallad. En enkel men mycket god rätt; fina smaker och bra kombinationer. Jag tycker om den här typen av ”enkla” rätter som blott består av ett fåtal ingredienser. Att matbaren är en enklare del än Restaurangen visar sig i valet av torsk. I Restaurangen serveras skrei men i Matbaren får man nöja sig med vanlig torsk.

Glace au four, blåbärsglass och salmbärskräm

Desserten var underbar. I botten låg en tunn skiva brownie. Ovanpå, en mycket krämig blåbärsglass och överst maräng som hastigt bränts av. Vid sidan av, små klickar av salmbärskräm som adderade syra. Återigen en relativt “enkel” rätt men liksom de föregående mycket god.

Går jag tillbaka? Kanske. För att vara en matbar så är det bra mat och maten är också mycket prisvärd. Torsken kostade endast 195 kr. Jag skrev först att Jonas verkar ha bra priser på viner. Det borde jag inte ha gjort. Min högst ovetenskapliga undersökning grundades ju endast på ett vin och två restauranger varav den andra var Operakällaren, som kanske inte är den bästa restaurangen att jämföra priser med…(undrar vad 12 x 8 hade kostat om den middagen istället hade gått av stapeln på Operakällaren?). Det vin jag jämförde med var Domaine Armand Rousseau premier cru Laveaux St Jacques 2007 som kostade 1 750 kr jämfört med Operakällarens 3 800 kr. Efter att ha blivit upplyst om att Djuret tar 1 350 kr för 2005:an känns det inte helt rätt att skriva att Jonas har bra priser på vinerna. Jag borde såklart ha jämfört fler viner och restauranger innan jag skrev något om prisvärdhet. Jag har för mig att vi betalade ca 1 500 kr för en halvflaska Krug.

Servicen är korrekt men inte särskilt personlig. Mot ett besök talar egentligen bara den omysiga miljön. Inredningen är modern men känns inte spännande utan bara hård, svart och kall. Tabletterna på bordet ser ut som vore de utskurna bitar från golvet. Det är synd när maten i grunden är bra. Det finns betydligt mer själ och värme i maten än vad den finns i inredningen. Om lokalen gjordes lite mer ombonad och mysig skulle jag absolut gå tillbaka.

2 thoughts on “Restaurang Jonas Mat&Vinbaren

  1. Lavaux-Saint-Jacques 2005 från Armand Rousseau kostar 1350 kronor på Djuret. Markant bättre årgång och vin samt 2450 kronor billigare än OK. Ja du. Va fan säger man. dags att höja priserna eller?

    • Höja priserna får ni verkligen inte göra. Jag vill gärna dricka Salon och Mouton igen och det har man ju inte råd att göra på så många restauranger. Tack för upplysningen om priset. Glömde tyvärr bort att kolla er prislista. Slarvigt av mig. Prisskillnaden på Salon 96 är ännu galnare 12 000 kr mot 2 850 kr. Nu har Jonas publicerat vinlistan på nätet men av någon märklig anledning finns inga priser.

      Tack för 12 x 8! Det var en fantastisk kväll!

Leave a Reply

