L’Atelier de Joël Robuchon London**

Joël Robuchon är sannolikt den kock i världen som har flest michelinstjärnor. Exakt hur många har jag inte lyckats ta reda på, men enligt hans Facebook-sida har han 26 stycken. L’Atelier de Joël Robuchon är Robuchons enklare restaurangkoncept och finns i flera städer runt om i världen. Hans mer formella restauranger går under namnet Joël Robuchon.

Vår servitör berättade att tanken med Atelier-konceptet är att man ska kunna äta samma rätter, oavsett om man befinner sig i Paris, London eller New York och att det även ska se likadant ut inne i restaurangerna. Det här var mitt första besök i en Atelier så jag kan inte säga att det verkligen är så. Jag har inte heller läst menyerna för de andra Ateliererna. Det är dock svårt att inte tänka på McDonald’s när man hör detta. Jag kan förstå att en hamburgerkedja exporterar ett koncept, men när det är fråga om mat på denna nivå känns det lite själlöst.

L’Atelier de Joël Robuchon ligger på en liten gata i Soho. Lokalen är ganska mörk med en hel del röda detaljer, bl.a. stolar. När man kommer in i restaurangen möts man av ett öppet kök med en lång bardisk runt om. I den första Ateliern i Paris finns det bara barplatser men i London finns även vanliga bord. Vi fick plats vid baren och kunde därför se när kockarna lagade maten. Det lät som att flera av kockarna kom från Frankrike. Orden ”oui chef” hördes regelbundet.

Joël Robuchon är en av få tvåstjärnor som har öppet för lunch på söndagar. Det var därför inget svårt beslut att välja restaurang för resans sista lunch. Eftersom vi var lite tveksamma till att det verkligen skulle hålla tvåstjärnig nivå valde vi lunchmenyn om tre rätter för £27.

Ammisen kom i form av en kräm beståendes av sardin mixad med philadelfiaost. På cremen låg ett liten krispig skiva bröd. Det var inte märkvärdigt på något sätt men en godkänd start.

Ägg, svamp och persiljemulsion

Den tvekan som fanns före besöket försvann emellertid redan efter första skeden av förrätten. Robuchon visade på en gång att han är att räkna med. I botten av en skål låg ett lågtempererat ägg, blandad svamp och persiljeemulsion. Allt täcktes sedan av ett skum med en mycket hög svampsmak. Det här var fantastiskt gott. Mycket fina smaker och en välkomponerad rätt som höll ihop fint. Det här gillade jag verkligen.

Flankstek, pommes dauphinois och confiterad lök

I botten ett lager av pommes dauphinois, tunna skivor av potatis som har kokats i mjölk och sedan hastigt gratinerats. Till detta serverades några skivor teppanyakistekt flankstek. Köttet höll en relativt hög kvalitet. Det kom dock inte i närheten av köttet som vi fick på Hedone två dagar tidigare. Om man ser till priset för maten är det däremot svårt att klaga på kvaliteten. På köttet låg en liten hög med confiterad lök. Underbara smaker i en fin kombination. Liksom den första rätten var det här en ganska ”enkel” rätt men den höll ihop på ett bra sätt. Det här äter jag gärna igen.

Millefeuille, jordgubbskräm, svarta vinbär, hallon och glass på vit choklad

Efterrätten var bra men inte märkvärdig. En millefeuille bestående av kräm (crème patisserie) på confiterad jordgubbe, ett lager med lös gelé/marmelad av bl.a. svarta vinbär och hallon. Bredvid serverades en kula glass på vit choklad. Smaken var välbalanserad och inte för söt som vit choklad så lätt blir. Glassen var dock något isig.

Jag hade inte särskilt höga förväntningar på den här lunchen. Varför vet jag inte riktigt. Kanske beror det på att det inte skrivs särskilt mycket om Joël Robuchon på nätet eller i mattidningar. Kanske beror det på att jag tvivlat på att det är möjligt att hålla tvåstjärnig nivå när man har så många restauranger som Robuchon har. Jag är dock mycket nöjd med den här lunchen. Om man ser till priset vi betalade är det svårt att kräva högre kvalitet. Det var okomplicerade rätter med höga smaker och mycket bra kombinationer. Precis den typ av mat som jag gillar. Fokus synes inte ligga på innovation utan snarare på att finna goda smakkombinationer. God mat helt enkelt och det är egentligen fullt tillräckligt. Jag äter hellre klassisk vällagad mat som är god än experimentell mat som smakar knasigt. Jag skulle absolut kunna tänka mig att gå tillbaka hit, eller till en annan Atelier, även om det kanske inte skulle vara mitt förstahandsval, varken i London eller någon annan stad.

Leave a Reply

