The Ledbury**

Brett Graham har den senaste tiden belönats med flera fina utmärkelser. I våras hamnade hans restaurang på plats 34 på listan The World’s 50 Best Restaurants. Guide Michelin lät i början av oktober Brett Graham behålla sina två stjärnor. Bara fyra dagar före denna lunch blev The Ledbury framröstad som Storbritanniens bästa restaurang vid National Restaurant Awards. Förväntningarna var därför på topp när vi promenerade genom ett soligt och vackert Notting Hill mot restaurangen. Dessvärre infriades inte förväntningarna på långa vägar.

Vi valde att inte gå för avsmakningsmenyn eftersom vi skulle äta middag på Alain Ducasse. Valet stod därför mellan à la carten och Set Lunch. The Ledbury serverar liksom de flesta toppkrogar i London en billig lunchmeny; här endast £35 för tre rätter. I hopp om att få en så bra bild som möjligt av vad Brett och hans gäng kan prestera valde vi à la carten. De rätter som vi åt serveras även kvällstid.

Mitt sällskap hade i vanlig ordning detaljstuderat vinlistan och hittat ett riktigt fynd; Comte de Champagne 2000 för £95 vilket ju i normala fall hade varit ett givet köp. Den här dagen blev det dock inte någon frukost och jag tog det därför lugnt med vinet och beställde bara ett glas. Att man kan köpa Comte på glas skall de ha en eloge för, särskilt när de inte vill ha mer än £19. Finns det något ställe i Sverige som serverar Comte för 200 kr glaset?

Hand Picked Crab with Wakame Oil, Thinly Sliced Courgette 
and Frozen Parmesan

Förrätten var tyvärr intetsägande och nästan helt smaklös. Under tunna skivor av zucchini låg strimlor av krabba. Såväl zucchinin som krabban smakade tyvärr inte mycket. Det blev inte bättre av att det låg en stor hög med parmesansnö bredvid. Varför? Snön kylde ner munnen och dämpade effektivt smaklökarna vilket gjorde att de redan dova smakerna blev ännu svagare. Det här var inte bra alls.

Roast Sea Bass with Watercress, Cauliflower and Potted Shrimp Butter

Den här rätten serverades även i avsmakningsmenyn, men då med torskrygg i stället för havsabborre. Jag borde ha frågat om det var möjligt att byta abborren mot torsken. Jag tror att torsken hade lirat betydligt bättre med blomkålen och romanescon än vad havsabborren gjorde, särskilt som fisken hade en något unken ton. Abborren dominerade för mycket på tallriken. Rätten var också ganska ointressant. Det här kändes verkligen inte tvåstjärnigt och långt ifrån bäst i England.

Caramelised Banana Galette with Salted Caramel, Passion Fruit and Peanut Oil Parfait

Efter två mindre bra rätter var förväntningarna inte särskilt höga på efterrätten. Just när jag började tro att The Ledbury hade tappat allt visade de att de är att räkna med. På en tunn kaka låg tunna skivor av banan, täckta av en karamell. Bredvid en parfait på jordnötsolja. Parfaiten hade en mycket fin och djup smak utan att vara för intensiv. Över parfaiten låg hackade jordnötter och över hela tallriken passionsfrukt vars syra fint balanserande upp sötman och mäktigheten i bananen och jordnöten. Mycket bra!

Hur The Ledbury kunde utses till bäst i England är för mig obegripligt. Nu åt jag förvisso endast tre rätter och självklart kan man inte bedöma en restaurang efter enbart ett besök och tre rätter. Men av en restaurang som skall anses vara bäst i landet förväntar jag mig mer. Det finns inte utrymme för rätter av det slag som jag fick den här gången. Jag är övertygad om att Brett Graham kan prestera mycket bättre än så här. Det är så många som har hyllat The Ledbury att det jag åt den här lunchen inte kan vara representativt för restaurangen. Jag känner ändock inte för att gå tillbaka. Det finns ingenting som lockar mig. Såväl maten som själva restaurangen känns anonym. Den ger mig inga positiva känslor.

Leave a Reply

