Pollen Street Social*

När jag planerade höstens matresa till London glömde jag helt bort Pollen Street Social. Det visade sig vara ett rejält misstag. Som tur var hann jag dock med två snabba förrätter innan jag var tvungen att bege mig till Gordon Ramsay Royal Hospital Road. Det här är är således ingen komplett recension av Jason Athertons relativt nya restaurang. Pollen Street Social har förutom en vanlig matsal även en bar med plats för ca 40 personer som kallas för The Social Room. I baren kan man inte bara beställa drinkar utan även äta samma mat som serveras i matsalen. Det passade mig perfekt eftersom mitt ressällskap inte hann ansluta hit.

Scallop ceviche, cucumber, radish, yuzu soy dressing, apple

En mycket lätt och fräsch förrätt. Bra smakkombinationer. Jag är dock inte särskilt förtjust i pepparrotssnön (men det beror kanske mest på att jag inte tycker om pepparrot). Rätten hade varit bättre utan den.

Cauliflower & squid, clear roasted squid juice

Små tärningar av bläckfisk i en blomkålskräm toppad med rå hyvlad blomkål. I botten en mycket fin bläckfiskbuljong och hyvlad rädisa som färgats svart av bläckfiskbläck. Det här var en mycket bra rätt. Bläckfisken är av mycket hög kvalitet och har en fin lätt textur . Den rostade bläckfiskbuljongen och blomkålen, som båda har mycket höga smaker, utgör en mycket bra smakkombination.

Nu hann jag bara testa två rätter men det känns som att maten stilmässigt ligger väldigt nära Mathias Dahlgren. Det är inte tillkrånglat i onödan utan det är “enkla” och rena rätter med mycket goda smakkombinationer. Det är inte spretigt som det kan vara på många toppkrogar utan rätterna håller ihop på ett bra sätt. De här två rätterna var betydligt bättre än det jag åt på The Ledbury dagen efter. Jag ångrar verkligen att jag bokade in Ledbury istället för Pollen Street Social för en riktig lunch. Hit kommer jag absolut att gå tillbaka nästa gång jag är i London.

Leave a Reply

